Határtalanul Szlovéniában

„Magyar értékek nyomában Szlovéniában és Horvátországban”

HAT-KP-1-2023/1-001190

A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. által meghirdetett Határtalanul! program pályázatában iskolánk a „Magyar értékek nyomában Szlovéniában és Horvátországban”

HAT-KP-1-2023/1-001190 című pályázata pozitív elbírálást kapott. A 7. évfolyamos tanulóink 2024. május 27-31. között tanulmányi kiránduláson vettek részt.

Útvonal: Nagykanizsa – Lendva - Dobronak – Bántornya – Ljutomer - Türke, Felsőszölnök, Tóka – Felsőlendva - Battyánfalva - Muraszombat – Csáktornya - Zágráb – Dramalj - Fiume (Rijeka) – Abbázia (Opatija) – Lovran – Trakostyán – Lepoglava

A kirándulás célja: a két ország magyar történeti és kulturális kincseinek felkutatása, megismerése, a hazaszeretetre nevelés, emberi kapcsolatok ápolása

Részt vevő diákok száma: 35 fő

Részt vevő pedagógusok száma: 4 fő (Valgut Anita, Somogyiné Kovács Krisztina, Pátkai Eszter, Pápa Mónika)

Határtalanul! előkészítő óra

2024. május 21-22.

A kirándulás előtt előadásokat tartottunk tanulóinknak a határon túli magyarság életéről, jelen helyzetéről, etnikai összetételéről, kulturális és történelmi értékeiről.

Szemléletes fényképanyaggal prezentációt készítettünk az utazás helyszíneiről, érdekes információkat osztottunk meg a térség történelmi hátteréről, a korabeli hétköznapi és pezsgő kulturális életről, ikonikus épületekről, mely során még jobban felkeltettük tanulóink érdeklődését a kirándulás iránt.

Tanulóinkat balesetvédelmi oktatásban részesítettük, felhívtuk figyelmüket a toleráns és biztonságos viselkedési kultúrára, illetve a buszos kirándulás etikai kódexére.

Magyarságtudatukat versekkel erősítettük.

Megvalósult programok

2024. május 27-31.

„A muravidék ősi földjén”

Május 27-én hétfőn reggel fél 7-kor indultunk az iskolánk melletti parkolóból. Izgatottan pakoltuk az autóbusz csomagterébe bőröndjeinket. A szülőknek búcsút intve kezdtük meg utunkat. Végre elindultunk! Utazásunk első állomása Lendvára vezetett. A város a térség kulturális-, oktatási és ipari központja.

Látogatást tettünk a lendvai 1. Számú Kéttannyelvű Általános Iskolában. Rövid időt tölthettünk az iskolában, megismerkedtünk a lendvai gyerekek iskolai életével, kicsit beszélgethettünk velük. Az intézmény vezetője, illetve a tanárok betekintést nyújtottak a lendvai gyerekek mindennapjaiba. Belelapoztunk a tanórákon használt kétnyelvű tankönyveikbe. Apró ajándékokkal leptük meg lendvai diáktársainkat.

Utunkat egy muravidéki őstermelőnél, a Cuk Borháznál folytattuk, ahol betekintést nyerhettünk a gazdaságban folyó munkába. Örömünkre pompás kóstolóval, almás túrós rétessel és házi almalével vártak bennünket, melyet jóízűen fogyasztottunk el.

Utunk következő állomása Dobronak volt, itt a György-házat és a Kézművességek Házát látogattuk meg. Csoportunk Gelencsér Szilvia képzőművész kézműves műhelymunkáján is részt vett, kukoricacsuhéból virágot készítettünk. A település határában felkerestük a Bakónaki-tavat, az energiaparkot, elsétáltunk a Szent Vid forráshoz és a Szent Vid kápolnához.

Ezután megtekintettük a Bánffy-Eszterházy kastély kiállítását. Benne találtuk Zala György alkotásainak miniatűr másait, valamint a híres hetési tájegységre jellemző viseletet és használati tárgyakat.

Busszal felkapaszkodtunk a lendvai szőlőhegyre, ahol felkerestük a Szentháromság kápolnát, benne Hadik Mihály törökverő hadvezér üvegkoporsóját.

Ezt követően tovább utaztunk Bántornyára, megcsodáltuk a Bánffy-családhoz fűződő Árpád-kori templomot, annak falain Aquila János festőművész gyönyörű freskóit. Meghallgattuk Szent László legendáját is.

A nap végén elfáradva Ljutomerben elfoglaltuk a szálláshelyünket, ahol finom, kiadós vacsora várt bennünket.

„Magyar várak a déli végeken”

Május 28-án reggel másfél órás kirándulásra indultunk a hármashatárra. A helyszínt Szlovénia (Türke) felől közelítettük meg. Három ország három településének, Felsőszölnök, Türke és Tóka polgármesterei avatták fel a háromoldalú gúlát, mely a trianoni és a Saint-Germain-i békediktátumra is emlékeztet. Lebilincselő élmény volt egyszerre három ország határán állni. Ezután Felsőlendván megtekintettük Szlovénia legnagyobb kiterjedésű várát, mely az idők során az Amadék, a Széchenyiek, a Nádasdyak, a Szapáryak, végül Trianonig a Széchenyiek birtokoltak. Majd Battyánfalvára látogattunk, ahol a település névadójának kastélyát néztük meg. A mai kastély helyén egykor a Széchy család castelluma állt, amely házasság és birtokcsere útján előbb a Poppel, majd a Batthyány család birtokába került. Muraszombatra utazunk, a Muravidék legnagyobb településére. Felkerestük azt a várkastélyt, amely a késő középkorban szintén a Széchy család birtokát képezte és kiemelt szerepe volt a nyugati határvidék védelmében.

A kora esti órákban élményekkel gazdagon érkeztünk meg a szállásunkra, Ljutomerbe. A vacsorát megelőzően nagy buzgalommal töltögettük az útinaplóinkat.

„Csáktornya, Zágráb magyar szemmel”

Május 29-én kiadós reggeli után a Muravidéket elhagyva Csáktornya felé vettük az utat. Csáktornyán látogatást tettünk a Zrínyiek sasfészkében, a csáktornyai várban, majd megtekintettük a Zrínyi Miklós által alapított barokk ferences kolostort. A Zrínyi szobornál elhelyeztük koszorúnkat. Ezután tovább utaztunk a fővárosba, Zágrábba. Meglátogattuk a Káptalandombon emelt székesegyházat, benne a Szent István kápolnával, ahol Szent László koronázási palástját is láttuk. Tiszteletünket tettük Erdődy Tamás, Frangepán Ferenc és Zrínyi Péter sírhelyénél.  Rövid sétát tettünk a Felsővárosba, felkerestük a Jellasics-teret, a Szent Márk-teret a Szent Márk templommal, rajta Horvátország és Zágráb címerével, melyet Zsolnay cserepekből raktak ki.

Este izgatottan, várakozással telve vettük birtokba új, tengerparti szállásunkat Dramaljban. A vacsora elfogyasztása után rövid sétát tettünk a tengerparon.

„Tengerre magyar!”

Május 30-án a finom reggeli után Fiume Tersatto nevű városrészébe látogattunk. A Tersattoi Mária búcsújáró templom kápolnája magyar hadihajók emlékét őrzi. Felsétáltunk Tersatto várába, melyet a Frangepánok építettek a 13. században. Nagyon szép kilátás nyílt a tengerre. A belvárosba 561 lépcsőn lépdeltünk le. Megismerkedtünk Fiume történelmi belvárosával, a korzón található Óratoronnyal, a kikötővel és annak magyar felirataival. Lelkesen keresgéltük a magyar szavakat. Felkerestük a piacot, ahol egy „élénk” város hangulatát érezhettük, tele friss hallal, sok érdekes tengeri élőlénnyel, gyümölccsel, zöldséggel.

Elsétáltunk a színház, a Kormányzói Palota, a Magyar Királyi Tengerészeti Hatóság épülete mellett. Felkerestük az Adria-palotát és az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Rt. székházát is. Felleltük a magyar feliratú kikötői bójákat és a Baross emléktáblát, illetve Jókai Mór és Móra Ferenc tábláját. Ezután a város védőszentjének, Szent Vidnek a templomához tettünk sétát. Megnéztük a római időkből megmaradt „öreg kaput” és a fiumei ferde tornyot.

A nap másik felét Abbáziában töltöttük. Csodálattal pásztáztuk szemünkkel a nemesi családok hatalmas, fényűző villáit. Néhány család történetét fel is idéztük. Rövid sétát tettünk a Lungomare sétányon, melyet Ferenc József tiszteletére neveztek el így.

Felkerestük Markusovszky Lajos tábori főorvos utolsó lakhelyét, a Hotel Palace Bellevue-t.

A nap végén a babérról elnevezett Lovran-ban barangoltunk, felfedeztük kacskaringós, hangulatos kis utcácskáit. A városka egy igazi ékszerdoboz. Feszty Árpád kúriáját, a Flóra villát is megkerestük. A hosszú és látnivalókban gazdag programok után kifejezetten kellemes volt ez a levezető gyaloglás.

Dramaljba visszatérve természetesen nem maradhatott el a várva várt tengeri fürdőzés sem. Önfeledten vetettük magunkat a habokba.

Már alig vártuk, hogy megérkezzünk a szállásunkra és elfogyasszuk a jól megérdemelt vacsoránkat. Este nagy eső ért el bennünket. Kedvünket ez sem szegte, szobáinkban maradva beszélgetéssel, a napi élmények felidézésével töltöttük az estét. Természetesen az útinaplóinkban is jegyzeteltünk a nap kínálta élményekről.

„Corvin János nyomában”

Május 31-én szomorúan nyugtáztuk, hogy el kell búcsúznunk a Tengermelléktől. A reggeli elfogyasztása után hamar elhagytuk dramalji szállásunkat, hiszen még érdekes programok vártak még ránk. A hazautazásra tekintettel az utolsó napra kevesebb programot terveztünk. Látogatást tettünk a Trakoscan-i várban, mely a 16. század elején Corvin János, majd Gyulai János birtokai közé tartozott. Ez a vár Horvátország legrégebben megmaradt vára, a 19.században neogótikus lakókastéllyá építették át.

Tovább utaztunk. A következő programunk a Bednja folyópartján elhelyezkedő Lepoglava településen várt bennünket. A település a 17. században Horvátország első számú oktatási központja volt. Látogatást tettünk a lenyűgöző barokk templomban, aztán Corvin János síremlékénél megemlékeztünk a Hunyadi családról. Történelmi ismereteinket is felelevenítettük. Ezután Varasdon keresztül a tervezett érkezést tartva 17 órakor begördült autóbuszunk az iskolánk melletti parkolóba. A szülők már izgatottan vártak minket.

A tanárok és a tanulók életre szóló emlékekkel, élményekkel gyarapodtak, szívükbe zárták e napokat.

„Percre se feledd, hogy testvéred minden magyar, bárhol is éljen.”

/Wass Albert/

Határtalanul! értékelő óra

Június 4.

A tanulmányi kiránduláson részt vevő gyerekek élményeikről számoltak be fényképek, úti beszámolók alapján. Prezentációt készítettek a 6.évfolyam tanulói számára, hogy felkeltsék érdeklődésüket a Határtalanul! Program iránt. Az iskola aulájában gazdag fényképanyagból kiállítást is készítettünk. Összefoglaltuk azokat az ismereteket, melyekkel gazdagabbak lettünk a kirándulás során. Az ott megszerzett tudásunkat a tanórákon is tudjuk hasznosítani, határozottan erősödött a magyarságtudatunk, közösségünk összetartóbbá vált.

Június 4-én iskolánkban a trianoni emlékműsor tovább erősítette összetartozásunkat a határainkon kívül élő magyarokkal.

A trianoni ünnepi megemlékezésünkről és a Határtalanul! tanulmányi kirándulásunk élménybeszámolójáról a helyi média is beszámolt.

Kapcsolódó galéria

Határtalanul
Aktív iskola
Petőfi 200
Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt.